Cerita Saya

Wednesday, August 17, 2011

Pengalaman Mendewasakan

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum.
Jam dah menunjukkan 5.53 petang. Hari ini merupakan hari yang ke-17 Ramadhan. Tidak terasa begitu cepatnya masa berlalu. Pejam celik dah nak habis bulan puasa. Tinggal beberapa hari saja nak balik beraya. Dalam pada masa yang sama, saya masih menjalani praktikum yang kedua di SK Laksamana Kuching. Tak sabar rasanya nak habiskan praktikum kali ini. 
Ramadhan pada tahun ini agak berbeza dengan ramadhan sebelum ini. Kalau sebelum ini, saya menjalani ibadah puasa di kampus. Tapi kali ini, saya dan kawan-kawan saya Faizal, Hadi, Rin, Abib dan Ijat menunaikan ibadah puasa di rumah sewa kami. Saya dah tak tinggal dalam kampus lagi (atas sebab-sebab yang tak dapat nak dielakkan). Memang berbeza suasana puasa pada tahun ini. Kalau dulu, berbuka puasa dalam bilik di hostel. Ingat lagi tahun lepas, saya berbuka puasa dengan teman sebilik, Baihaqi dan kawan saya Khusairi. Sekarang, saya berbuka puasa di rumah sewa. Masak suka hatilah nak masak apa. Asalkan rajin nak masak dan nak cuci. Kehidupan di luar kampus memang gak berlainan berbanding duduk di dalam kampus. Jauh berbeza. Jauh lebih mencabar. 
Orang cakap, kalau IKUT HATI MATI. Begitulah perumpamaan yang boleh saya tafsirkan untuk kehidupan diluar peraturan yang ditetapkan. Kalau dahulu, masa keluar ada had. Sekarang bila dah tak ada peraturan yang membatasi perlakuan, bila-bila pun boleh keluar masuk. Tak nak balik pun orang tak kisah. Siapa nak peduli? Banyak lagi cabaran dugaan dalam kehidupan menetap di luar batasan peraturan. Nak tak nak, kena juga fikir sendiri. Nak pilih jalan A atau jalan B? Tepuk dada tanya IMAN, tanyalah MINDA. Memang betul apa yang mak saya katakan. Semakin dekat nak habiskan pengajian, semakin banyaklah ujian. 

"Ya ALLAH.. Tuhan yang memiliki kerajaan langit dan bumi..yang mengetahui segala isi di lautan di daratan juga seluruh alam..Sesungguhnya, ENGKAU jua lah yang tahu apa ada dalam isi hati hamba MU ini. Hamba MU bermohon kepada MU ya Allah..KAU tetapkanlah Iman dan Islam dalam hati hamba MU ini..Janganlah ENGKAU biarkan hamba MU terpesong daripada jalan MU ya ALLAH. Peliharalah hamba MU daripada melakukan perkara keji dan mungkar..perkenankanlah doa hamba MU ini ya ALLAH"

Selamat Berbuka Puasa kepada seluruh umat islam di muka bumi ini. Semoga ramadhan ini berlalu dengan penuh keberkatan kita perolehinya. Salam rindu buat Ibu(Junaidah bt Judin), Ayah(Smail b Bujang) dan seluruh ahli keluarga yan.g tersayang. Doakan kejayaan anakmu
 

No comments:

Post a Comment